ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ
(επιμέλεια άρθρου: Ράνια Αυγουλά, Μαριάννα Βασιλείου)
Το κίνητρο που μας ώθησε να συντάξουμε το παρόν άρθρο αναφέρεται σε έναν έντονο προβληματισμό που μας δημιουργήθηκε τώρα τελευταία. Συγκεκριμένα, κάποιοι καλοί μαθητές της τάξης μας δεν αποδίδουν στα μαθήματα, όπως λίγες εβδομάδες πριν. 
Έχασαν το ενδιαφέρον τους για τη μάθηση ή μήπως οι διατροφικές τους συνήθειες έχουν αλλάξει, εμποδίζοντας τους στη συγκέντρωση; Συζητώντας διακριτικά μαζί τους αντιληφθήκαμε ότι η διατροφή τους είναι φτωχή σε θρεπτικά συστατικά, που είναι απαραίτητα καύσιμα για τη λειτουργία του εγκεφάλου.
Είναι γεγονός πως για να έχουν οι μαθητές άριστη απόδοση στο σχολείο χρειάζεται, εκτός από τη συστηματική μελέτη και να τρέφονται υγιεινά. Άραγε υπάρχει κανείς που να ακολουθεί πιστά την παραπάνω παρατήρηση;
Σύμφωνα με μελέτες, το σωστό πρωινό συμβάλλει στη νοητική επίδοση των μαθητών. Η παράλειψη του οδηγεί τα παιδιά σε περισσότερα λάθη σε τεστ που απαιτούν την επίλυση προβλημάτων. Το ιδανικό πρωινό περιλαμβάνει γάλα, δημητριακά ολικής αλέσεως (περιέχει τη βιταμίνη Β1), τυρί, φρούτα και χυμούς. Με αυτόν τον τρόπο ενεργοποιούνται σημαντικοί νευροδιαβιβαστές: η σεροτονίνη που επηρεάζει τη μνήμη και τη διάθεση και η ακετυλοχολίνη που ρυθμίζει την ενέργεια και τη μνήμη.
Αναμφισβήτητα, οι λιπαρές τροφές και τα αλλαντικά πρέπει να αποφεύγονται. Επιτρέπονται όμως τα αυγά, τα ψάρια (περιέχουν ιώδιο που επιδρά στη λήψη αποφάσεων και στην ανάληψη πρωτοβουλίας), το κρέας, τα λαχανικά, τα όσπρια (περιέχουν σίδηρο που αυξάνουν τη συγκέντρωση και το δείκτη ευφυΐας) και οι υδατάνθρακες. Ένα άλλο σημαντικό θρεπτικό συστατικό είναι το νερό. Η συχνή πρόσληψη υγρών (νερό, χυμοί,) καταπολεμά την αφυδάτωση. Όταν κάποιος διψάσει είναι ήδη αφυδατωμένος. Σε αυτή την περίπτωση μειώνεται αισθητά η νοητική απόδοση και κρίνεται απαραίτητη η άφθονη κατανάλωση νερού προκειμένου το μυαλό να έρθει σε εγρήγορση.
Επιπλέον, τα γεύματα πρέπει να λαμβάνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα (κάθε τρεις ώρες περίπου) προκειμένου να μην μένει ο οργανισμός χωρίς τροφή. Η έλλειψη τροφής παρουσιάζει προβλήματα υγείας στους μαθητές όπως ατονία, ζαλάδες, υπογλυκαιμία κ.α.
Ευελπιστούμε το άρθρο αυτό να προσφέρει στους αναγνώστες ένα σπουδαίο μήνυμα: ο συνδετικός κρίκος μεταξύ διατροφής και μάθησης είναι η γνώση. Αυτή ενεργοποιεί τα άτομα να κάνουν το σωστό, έχοντας πρώτα σκεφτεί τους σωστούς λόγους που δεν είναι άλλοι από το ότι η ισορροπημένη διατροφή συμβάλλει στη νοητική επίδοση των μαθητών.
Συμπερασματικά, αν όλοι οι μαθητές, συμπεριλαμβανομένου κι εμάς, υιοθετήσουμε ένα ποιοτικό τύπο διατροφής, θα έχουμε σίγουρα καλύτερα αποτελέσματα στην περίοδο κάθε σχολικού έτους
Πολύ ενδιαφέρον άρθρο. Μοιραστείτε το με τους συμμαθητές και φίλους σας, έτσι ώστε να το εφαρμόσουνε δοκιμαστικά και στην πράξη και να μας πουν αν είδαν πράγματι διαφορά στις σχολικές επιδόσεις τους. Μπράβο και στη Ράνια και στη Μαριάννα για τη συνεργασία!
ΑπάντησηΔιαγραφή