Σελίδες

Τρίτη 31 Ιουλίου 2012

ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΣΜΑ;



Κάθε καλοκαίρι η ίδια ερώτησηΝα ξεκουραστούν τα παιδιά μακριά από τα βιβλία και τις σκέψειςή να κουβαλήσουμε στις διακοπέςεκτός από τα μπρατσάκιακαι βιβλία;

Κι αν ναιτι βιβλίαΒιβλία με ασκησούλες που θα τους θυμίζουν την ύλη που διδάχτηκαν στο σχολείοή λογοτεχνικά βιβλία που θα τα ταξιδέψουν μακριά;


Θέσαμε την παραπάνω ερώτηση σε 6 ανθρώπους από τον χώρο του βιβλίουκαι ιδού τι μας απάντησαν:
«Το μεγαλύτερο στοίχημα που έχουν ν’ αντιμετωπίσουν ανέκαθεν οι άνθρωποι του βιβλίου είναι το μέλλονδηλαδή τα παιδιάΟι μικροί αναγνώστες είναι θετικοί δέκτες της αναγνωστικής εμπειρίαςαφού μέσα από τις σελίδες ενός βιβλίου ξεδιπλώνεται ο κόσμος των εικόνων και των λέξεωντων νοημάτων και της γνώσηςΕίναι επίσηςτο σημαντικότεροοι αυριανοί αναγνώστες που θα στηρίξουνως αποδέκτεςτην πνευματική δημιουργία καιεπομένωςτην εκδοτική παραγωγή.
Πέρα από το σχολικό εγχειρίδιοτο οποίο εξυπηρετεί τη μαθησιακή λειτουργία αποκλειστικάτο βιβλίο που πιάνουν στα χέρια τους τα παιδιάκατά τη διάρκεια των διακοπώνέχει και πρέπει να έχει ψυχαγωγικό χαρακτήραΕάν οι διακοπές συνεπάγονται την ανεμελιά και το παιχνίδιτο βιβλίο πρέπει να έχει παρόμοιο ρόλοως εναλλακτική δραστηριότητα στην καθημερινότητά τουςΑυτό σημαίνει ότι οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί αξιολογούν τους καταλόγους παιδικού και εφηβικού βιβλίουπροτείνουν στα παιδιά τούς τίτλους που θεωρούν καταλληλότερουςαλλά και δίνουν στους μικρούς αναγνώστες την ευκαιρία να διαλέξουν τα βιβλία που τους συγκινούντους ανοίγουν νέους δρόμους στη σκέψη και τη φαντασία.
Τα παιδιά έχουν δείξει ότι αγαπούν το βιβλίο όταν τους προσφέρεται ως μέσο χαράς και διασκέδασηςΟι καλοκαιρινές διακοπές μπορούν να γίνουν ‘προθάλαμος’ για γόνιμο διάβασμα κατά τη σχολική χρονιάΚι αυτό είναι μια ωραία πρόκληση που μπορεί εύκολα και ωφέλιμα να υλοποιηθεί
Κατρίν Βελισσάρηδιευθύντρια του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ)


«ΚαλοκαίριΕυκαιρία για διάβασμαΕυκαιρία τώρα που μπαίνουν τα βιβλία του σχολείου στο συρτάρινα κατεβούν από τα ράφια τα βιβλία που πραγματικά αρέσουν  στα παιδιάΔεν έχει σημασία να θα είναι λογοτεχνίαςγνώσεων ή δραστηριοτήτωναρκεί ν’ αρέσουν στο παιδίΗ ανάγνωση βιβλίων το καλοκαίρι δεν μπορεί να είναι εξαναγκαστικήΑς βοηθήσουμε κάθε παιδί ν’ ανακαλύψει την απόλαυση της ανάγνωσηςΣίγουρακάθε παιδί θα βρει βιβλία που το ενδιαφέρουνΚυκλοφορούνάλλωστετόσα πολλάΑρκεί να σεβαστούμε τις απόψεις κάθε παιδιούΤα βιβλία ‘διακοπών’όταν απλώς επαναλαμβάνουν μέσα από ασκήσεις την ύλη της τάξης που μόλις τέλειωσεδεν προσφέρουν τίποταΥπάρχουνόμωςβιβλία ‘διακοπών’ που βασίζονται στις γνώσεις του παιδιού και του προτείνουν πολλές δημιουργικές δραστηριότητεςΑυτάαν θέλει το παιδίμπορούν να του προσφέρουν δημιουργική απασχόληση και ψυχαγωγίαΕπίσηςπολλά του δίνουν την ευκαιρία να πάρει μια γεύσημέσω αποσπασμάτωναπό λογοτεχνικά βιβλία τα οποία μπορεί ν’ αναζητήσει στα βιβλιοπωλεία για να τα διαβάσει ολόκληρα.
Ανπράγματιένα παιδί χρειάζεται να κάνει επανάληψη και ασκήσεις στην ύλη που διδάχθηκεθεωρώ πιο ‘έντιμο’ να γίνει λίγο πριν ανοίξει το σχολείο και να μην ταυτιστεί με το εξωσχολικό ανάγνωσμαΚαλή καλοκαιρινή ανάγνωσηλοιπόνβιβλίων που θα μας χαρίσουν απόλαυσηΛίγες σταγόνες θάλασσακόκκοι άμμουμια κόκκινη βούλα από καρπούζι ταιριάζουν στα λογοτεχνικά βιβλία και είναι αποδείξεις πως το μικρό μας είχε μαζί με τα παιχνίδια του το βιβλίο και στην παραλίαΓιατί το καλοκαίριπαιχνίδι και βιβλίο είναι το ίδιο
Βαγγέλης Ηλιόπουλοςεκπαιδευτικόςσυγγραφέαςπρόεδρος του Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου

«Ένα από τα δεινά των εκδοτικών κατηγοριοποιήσεών μας είναι το χάσμα μεταξύ διδακτικών και ψυχαγωγικών βιβλίων για παιδιάΠόσο πιο γόνιμο θα ήταν ανόχι μόνο στις διακοπέςαλλά και στο σχολείοη διαδικασία της μάθησης μπολιαζόταν με χιούμορπεριπέτεια και φαντασίαΈνα πρόσφατο παράδειγμαπου αποδεικνύει περίτρανα ότι κάτι τέτοιο είναι εφικτόείναι η έκρηξη του ενδιαφέροντος για την εκμάθηση της λατινικής γλώσσας από παιδιά στις αγγλοσαξονικές χώρεςμε αφορμή ένα εικονογραφημένο βιβλίο της B.Bell, με ήρωα τον Minimus, έναν ποντικό που ζει σε μια ποντικότρυπα στο τείχος του Αδριανούκαι κάθε τόσοκαταδιωκόμενος από λεγεωνάριουςαρπάζει λιχουδιές από ρωμαϊκά συμπόσια.
Πρόκειται για εισαγωγή στη γραμματική της λατινικής γλώσσαςτα παιδιά όμως την απολαμβάνουν σαν διασκεδαστική περιπέτεια.  Όπως γράφει η εφημερίδα Guardian: ‘Ο τρόπος που μαθαίναμε παλιότερα τα λατινικά μάς έκανε να τα μισούμεΑπεναντίαςο αξιολάτρευτος Minimus καθιστά τα λατινικά απόλαυση’Η μάθηση μέσα από τη διασκέδαση δεν είναι κάτι τόσο δύσκολοΜια πολύ απλή άσκηση του τύπουένα κιλό πατάτες κάνει 2 ευρώπόσο κάνουν 20 κιλά πατάτεςεύκολα μπορεί να δοθεί με διαφορετικό τρόποΔηλαδή‘όταν ο Πινόκιο λέει ψέματαη μύτη του μεγαλώνει δύο πόντουςΠόσο θα μεγαλώσει αν πει είκοσι ψέματα;
Η άσκηση παραμένει ουσιαστικά η ίδιααλλά ο τρόπος με τον οποίον εκφράζεται διεγείρει αποτελεσματικότερα το ενδιαφέρον του παιδιούΈχουν γίνει αρκετές αξιέπαινες προσπάθειες γεφυρώματος αυτού του χάσματοςΟ ίδιος το έχω επιχειρήσει με τα βιβλία μου για το πρόγραμμα εκπαίδευσης μουσουλμανόπαιδων της Θράκηςόπως και στη σειρά ‘Διακοπές με τον Ευγένιο στο νησί των πυροτεχνημάτων’Στα βιβλία αυτά προσπαθώ να μεταδώσω έννοιες της γραμματικής και της αριθμητικήςδημιουργώντας διάφορους κωμικούς χαρακτήρεςόπως ο δεκανέας Παραδέκας (για την εκμάθηση των δεκαδικών αριθμών), ο εμβαδόν Κιχώτης (για την εκμάθηση κανόνων της γεωμετρίας). Υπάρχουνόμωςτεράστια περιθώρια βελτίωσης του τρόπου μετάδοσης γνώσεων με διασκεδαστικό τρόπο».
Ευγένιος Τριβιζάςσυγγραφέαςκαθηγητής εγκληματολογίας

«Νομίζω ότι, καταρχάς, πρέπει να βγάλουμε το «πρέπει» από την ερώτηση. Το βιβλίο είναι απόλυτη επιλογή. Αν θέλει το παιδί να ξεκουραστεί και να διαβάσει, έχει καλώς. Γιατί εφόσον είναι σε διακοπές, έχει κάθε δικαίωμα να μην διαβάσει. Ποτέ μου δεν θα πίεζα ένα παιδί να διαβάσει ένα βιβλίο. Μπορεί να προσπαθούσα να το πείσω με τον δικό μου τρόπο. Μόνη μου, χωρίς να πιστεύω ότι κάνω σπουδαία δουλειά, έχω κάνει 6 βιβλία ‘καλοκαιρινά’. Προσπαθώ με παιχνιδιάρικο τρόπο να κάνω τα παιδιά να εδραιώσουν τις γνώσεις της σχολικής χρονιάς. Κι αυτό επίσης, αν θέλουν, μπορούν να το κάνουν, αλλά σίγουρα δεν είναι υποχρεωτικό.
Δεν μπορώ να δώσω συμβουλέςΔεν είναι το ίδιο να κάνεις ασκήσεις με αυτά που έμαθεςμε το να ανεβαίνεις ψηλά στον ουρανό μέσα από ένα βιβλίοΤο καλύτερο θα ήταν και τα δύοΑλλά δεν θα προτιμούσα να κάνει ασκησούλεςαπό το να διαβάσει ένα λογοτεχνικό βιβλίοΔιάβασμα οπωσδήποτε λογοτεχνικόΣε κάθε περίπτωσηόμωςτα παιδιά θα επιλέξουν αυτά που θέλουν».
Aγγελική Βαρελλάσυγγραφέας

«Ακόμα θυμάμαι ως εφιαλτική εμπειρία τα βιβλία που μας ‘φόρτωσε’ κάποιο καλοκαίρι το τότε σχολείο μαςθεωρώντας ότι πρωτοπορεί και κάνει ό,τι πιο παιδαγωγικόπροετοιμάζοντάς μας ήπια για την επόμενη σχολική χρονιάΟρθογραφίααριθμητικήκαλλιγραφία… Οι χαρούμενες εικόνες δεν μπορούσαν να αποκρύψουν το γεγονός ότι ήταν ‘εργασία’Αν και ήμουν από τους καλύτερους μαθητές της τάξηςένιωσα αυτή την υποχρέωση ως ασήκωτο βάροςΈπρεπε να παραδώσουμε τα βιβλία με τις ασκήσεις συμπληρωμένεςεπιστρέφοντας το φθινόπωροΤο έκανα βαρυγκωμώντας και καθόλου δεν με αποζημίωσαν τα μπράβο της δασκάλας μου τον ΣεπτέμβριοΣτην πραγματικότητα άρχισε να μου προκαλείται απέχθεια για το «υποχρεωτικό» διάβασμα καισταδιακάοι βαθμοί μου άρχισαν να παίρνουν τον κατήφορο!
Σε κάποια κοντινή ηλικίαένα άλλο καλοκαίρι η μητέρα μου μού έδωσε να διαβάσω τον Καιρό του ΒουλγαροκτόνουΜε θυμάμαι σ’ ένα κρεβάτι στο χωριόβυθισμένον στο διάβασμανα μην κουνιέμαι με τίποταΔεν ήθελα ούτε να φάωούτε να παίξωούτε να κοιμηθώαν δεν τελείωνα το ογκώδες βιβλίοΉδη αγαπούσα το διάβασμακαι το οφείλω 100% στους γονείς μουπου όχι μόνο μου παρείχαν τη δυνατότητα να διαβάζωαλλά με πήγαιναν και στα βιβλιοπωλείαόπου κάναμε «γενναίες» αγορές καικυρίωςμε παρακινούσαν με το παράδειγμά τουςΠάντοτε τους έβλεπα μ’ ένα βιβλίο στο χέρι.
Η απόλαυση της ανάγνωσης είναι ακόμα και σήμερα από τις πιο σημαντικές για μένακαι προσπαθώ να μοιραστώ αυτή την αγάπη και με τα παιδιά μουΌ,τι κι αν υποστηρίζουν διάφοροι ειδικοίόσο καλαίσθητα βοηθήματα για τα παιδιά κι αν κυκλοφορούνομολογώ πως μου προκαλούν απέχθεια όλα όσα προσπαθούν να μετατρέψουν την παραλία σε… θρανίο ή σε σχολική τάξη!
Οι διακοπές πρέπει να είναι διακοπέςκαι το καλύτερο μάθημα που έχουμε να δώσουμε στα παιδιά μας είναι ότι το διάβασμα είναι απόλαυση και όχι καθήκον»!

Κώστας Στοφόροςσυγγραφέας

«Τα σύγχρονα καλοκαίρια έχουν κάτι από την εποχή που ζούμεείναι τόσο φευγάτα... Και τα παιδιά μαςμεγαλώνοντας σε αυτόν τον κυκεώνα της βιασύνης και του εφήμερουας κάνουν μια στάσημιαν ανάπαυλακι ας απολαύσουν ένα λογοτεχνικό βιβλίοΑς ξεφύγουν για λίγο από τα:PSP,MP3, PC και ΟΑΜΥ (Ό,τι Άλλο Μηχανικό Υπάρχεικαι ας «στήσουν» τον ψυχισμό τουςας «σμιλέψουν» τον εξελισσόμενο εαυτό τουςμε υπόβαθρο τις σταθερές και διαχρονικές αξίες ενός κλασικού αναγνώσματοςΚι αν αυτά δεν κατορθώνουν να τα τραβήξουνας αναζητήσουν βιβλία από τη σύγχρονη νεοελληνική λογοτεχνίαβιβλία που θα τους ταιριάζουνμε σύγχρονα θέματα και γλώσσα - κι αυτή ακόμα η αναζήτηση του βιβλίου που θα διαβάσεις είναι ένα ταξίδι.
(Επιστρέφω στα δικά μου παιδικά χρόνιαπου τα καλοκαίρια μας συχνά χαρακτηρίζονταν από τα αναγνώσματά μαςόλα τα κλασικά έργαανάλογα με την ηλικία μας, έβρισκαν τη θέση τους στην καρδιά μας και έμεναν αλησμόνητα.)
...και ΟΧΙδεν είναι απαραίτητο να είναι τα βιβλία σχετικά με τη διδακτέα ύλη.
Ας οδηγήσουμε τα παιδιά να βλέπουν το διάβασμα σαν απόλαυσησαν χαρά.
Όλα τ’ άλλα θα έρθουν μόνα τους».
Φραντζέσκα Αλεξοπούλου-Πετράκησυγγραφέαςυπεύθυνη Δημοσίων ΣχέσεωνΜάρκετινγκ των εκδόσεων Παπαδόπουλος

ΠΗΓΗ....http://www.familylife.gr/Επιμέλεια: Δήμητρα Μαυρίδου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου