Γ. ΝΤΥΕΡ

Γ. ΝΤΥΕΡ
Θα ήθελα να ταξιδέψω όσο πιο μακριά μπορώ. Θα ήθελα να φτάσω τη χαρά που είναι στην ψυχή μου. Και ν΄αλλάξω τα σύνορα που ξέρω και να νιώσω τη σκέψη και το πνεύμα μου να ωριμάζουν. Θα ήθελα να ζήσω, να υπάρχω, ¨να είμαι". Και να ακούω τις αλήθειες μέσα μου.

Πέμπτη 12 Απριλίου 2012

το εξωσχολικό βιβλίο ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ συνδέεται με την ευχαρίστηση!!!.


ΓΙΑ ΜΙΑ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΣΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ ΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

  • Μια ιστορία μπορούμε απλά να την αφηγηθούμε

  • ή να τη διαβάσουμε δείχνοντας ή όχι τις εικόνες της και έπειτα να συζητήσουμε με τα παιδιά,
    μπορούμε να τη διαβάσουμε ή να την αφηγηθούμε κι ύστερα τα παιδιά
    να ζωγραφίσουν,
    να τη δραματοποιήσουν,
    να παίξουν ένα παιχνίδι,
    να κατασκευάσουν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι
    ή να τη συναντήσουν μέσω του θεατρικού παιχνιδιού.
    Μπορούμε να την αφηγηθούμε και να τη δραματοποιήσουμε
    στη βιβλιοθήκη αν υπάρχει,
    στην αίθουσα διδασκαλίας,
    στο πίσω μέρος της αίθουσας
    στο προαύλιο αν ο καιρός το ευνοεί
    ή να τη μαγνητοφωνήσουμε με τη φωνή μας ή τη φωνή των παιδιών
    και να την ακούσουμε υπό τους ήχους μιας ήρεμης μουσικής.
    Επίσης είναι δυνατόν μια ιστορία τα παιδιά να την αφηγηθούν
    ή να τη διαβάσουν
    ή να την πουν με άλλους τρόπους (π.χ. παντομίμα, κουκλοθέατρο, θέατρο σκιών).

  • Η φιλαναγνωστική πρακτική στο σχολείο είναι εκείνη η διαδικασία η οποία συντελεί στη δημιουργία μιας κοινότητας αναγνωστών και διαμορφώνει προοδευτικά τον ουσιαστικό, το λειτουργικό, το δημιουργικό εν τέλει τον εν δυνάμει κριτικό αναγνώστη στον οποίο το διάβασμα θα είναι μια πράξη σύμφυτη με τα ενδιαφέροντά του και την ανάγκη του να γνωρίσει τον εαυτό του και τον κόσμο.
  • Οι δραστηριότητες ανάγνωσης προσφέρουν τη δυνατότητα της διαμόρφωσης ενός αναγνώστη ο οποίος: διαλέγει τα βιβλία του, αφιερώνει χρόνο στην ανάγνωση βιβλίων και στη συζήτηση για αυτά, σχολιάζοντάς τα  ανάλογα με τις εμπειρίες του και προτείνοντας  βιβλία o ένας στον άλλο. Οι δραστηριότητες φιλαναγνωσίας που προάγονται μέσα από το παιχνίδι και την αισθητική απόλαυση και πραγματοποιούνται σε μια ατμόσφαιρα εμπιστοσύνης και ενθάρρυνσης,  αυθορμησίας, συνεργασίας, επικοινωνίας και αλήθειας ενισχύουν τη σχέση των παιδιών με τα βιβλία αλλά και τις μεταξύ τους σχέσεις. Καλλιεργούν προοδευτικά αυτό που ονομάζεται  κοινότητα αναγνωστών.


  • Οι πράξεις περισσότερο από τα λόγια είναι που περνούν τα ουσιαστικά «μηνύματα». Η ένταξη των βιβλίων στη ζωή της τάξης με κάθε αφορμή,  μαθαίνει στα παιδιά ότι το διάβασμα  αποτελεί ένα απαραίτητο και σημαντικό μέρος της καθημερινότητας.


  • Οι δραστηριότητες αναγνωστικής ανταπόκρισης κατά τις οποίες ο αναγνώστης νοηματοδοτεί το κείμενο, είναι σκόπιμο να εμπλουτίζονται διαρκώς από νέες ιδέες που μπορεί να πυροδοτήσει κάθε βιβλίο και κυρίως από ιδέες που προτείνουν τα ίδια τα παιδιά και σχετίζονται με τις εμπειρίες τους και τα ενδιαφέροντά τους.


  • Ας έχουμε στο πίσω μέρος της αίθουσάς μας ένα χαλί με μαξιλαράκια όπου μπορούμε να αφηγηθούμε την ιστορία μας. Ας την ονομάσουμε Γωνιά Αφήγησης ή Γωνιά Βιβλιοθήκης. Εκεί ας είναι και ένα ταμπλό με ιστορίες των παιδιών, ζωγραφιές τους από την Ώρα Φιλαναγνωσίας, αποκόμματα από περιοδικά και εφημερίδες για το βιβλίο, φωτογραφίες λογοτεχνών κλπ.


  • Πριν προτείνουμε ένα βιβλίο στους μαθητές και στις μαθήτριές μας, ας αναρωτηθούμε πώς και τι διαλέγουμε για να διαβάσουμε εμείς οι ίδιοι/οι ίδιες. Ας ακούσουμε τις εμπειρίες, τις προσδοκίες των παιδιών.  


  • Οι εκπαιδευτικοί είμαστε συναναγνώστες και παράλληλα εμψυχωτές, διαμεσολαβητές μεταξύ του παιδιού και του κόσμου των βιβλίων. Σεβόμαστε και διαφυλάττουμε την όποια ατομική, πολιτισμική και κοινωνική εμπειρία των μαθητών και μαθητριών μας και την αναγνωστική ιστορία τους και μέσω της φιλαναγνωσίας την εμπλουτίζουμε. Η δημιουργία ενός καλού αναγνώστη και ακροατή είναι τελικά ένας σημαίνων στόχος της φιλαναγνωστικής πρακτικής.


  • Στην ηλικία των πρώτων τάξεων του Δημοτικού Σχολείου ο αναγνώστης σε μεγάλο βαθμό έχειμικρή αναγνωστική εμπειρία. Γι’ αυτό οι όποιες προσπάθειες που κάνουμε και οι όποιες δραστηριότητες που ακολουθούμε, είναι απαραίτητο να έχουν και παιγνιώδη μορφή. Επίσης είναι απαραίτητο να έχουμε υπόψη ότι ο μικρός αναγνώστης ταυτίζεται με τους ήρωες των βιβλίων. Και τα δύο αποτελούν σημαντικά στοιχεία τα οποία θα μας βοηθήσουν στις φιλαναγνωστικές μας πρακτικές.


  • Ο κάθε  αναγνώστης αντιλαμβάνεται και ερμηνεύει διαφορετικά ένα κείμενο, ανάλογα με τις προσωπικές και τις αναγνωστικές του εμπειρίες, αλλά και ο ίδιος αναγνώστης δεν μπορεί ποτέ να διαβάσει το ίδιο κείμενο ξανά με τον ίδιο τρόπο.


  • Επειδή στη φιλαναγνωστική μας πρακτική χρησιμοποιούμε και άλλες περιοχές τέχνης και τεχνικής (ζωγραφική, μουσική, τραγούδι, ηλεκτρονικός υπολογιστής κ.ά.) μπορούν κατά περίπτωσηνα συνδράμουν και οι εκπαιδευτικοί των εικαστικών, της μουσικής, της πληροφορικής, της θεατρολογίας, της φυσικής αγωγής.


  • Ο αναγνώστης των πρώτων τάξεων είναι ένας αναγνώστης με μικρή αναγνωστική εμπειρία. Υπάρχουν όμως παιδιά που είτε έχουν ακούσει πολλές αφηγήσεις είτε στο βαθμό που έχουν κατακτήσει την ικανότητα της ανάγνωσης  έχουν διαβάσει αρκετά βιβλία. Δηλαδή, παρά την ίδια ηλικία των παιδιών είναι δυνατόν το καθένα να έχει διαφορετική αναγνωστική εμπειρία. Έτσι όταν ακολουθούμε φιλαναγνωστικές πρακτικές πρέπει να λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη  την αναγνωστική ιστορία όλων των παιδιών.  


  • Το βιβλίο ή η ιστορία που θα επιλεγεί στην ώρα της φιλαναγνωσίας μπορεί να έχει σχέση θεματική π.χ. με το μάθημα της Γλώσσας, το Ανθολόγιο, τη Μελέτη Περιβάλλοντος, την επικαιρότητα (σχολικές γιορτές, διάφοροι επέτειοι π.χ γιορτή της μάνας, του πατέρα, ημέρα δάσους, ειρήνης κ.ά.) χωρίς να είναι και απαραίτητο.


  • Σχετικές έρευνες έχουν καταδείξει ότι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να αυξηθεί ο χρόνος ανάγνωσης εξωσχολικών βιβλίων στο σπίτι είναι να αυξηθεί  ο συγκεκριμένος χρόνος στο σχολείο.


  • Προτείνοντας στα παιδιά διασκεδαστικές και ευρηματικές δραστηριότητες με αφορμή ένα βιβλίο ανατρέπουμε αρνητικούς συσχετισμούς και τα βοηθάμε να συνειδητοποιήσουν ότι πρωτίστως το βιβλίο συνδέεται με την ευχαρίστηση.


  • Και πάνω απ’ όλα: μην ξεχνάμε τα δικαιώματα του αναγνώστη σύμφωνα με τον D. Pennac:

  • Το παιδί έχει δικαίωμα: να μη διαβάζει, να πηδάει σελίδες, να μην τελειώνει ένα βιβλίο, να το ξαναδιαβάζει, να διαβάζει οτιδήποτε, στον μποβαρισμό (ικανοποίηση αισθήσεων), να διαβάζει οπουδήποτε, να τσαλαβουτάει, να διαβάζει μεγαλόφωνα, να σιωπά.
    Ίσως αν τα σκεφτούμε, να απελευθερωθούμε κι εμείς βαδίζοντας με τους μικρούς μας αναγνώστες και τις μικρές μας αναγνώστριες στους απελευθερωτικούς  δρόμους της φιλαναγνωσίας.

    Δεν υπάρχουν σχόλια:

    Δημοσίευση σχολίου


    Μάθηση χωρίς σκέψη είναι χαμένος κόπος. Σκέψη χωρίς μάθηση είναι κίνδυνος. Κομφούκιος
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Η ΧΑΡΑ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ

    Αγαπητά παιδιά,

    Σας γράφω αυτό το γράμμα για να σας πω δυο-τρία πραγματάκια που έμαθα και που με έκαναν εκστατικά ευτυχισμένη. Σήμερα είμαι πολύ μεγάλη σε ηλικία: να φανταστείτε ότι ήμουν δέκα χρονών τον περασμένο αιώνα! Λοιπόν ακούστε:

    Μερικοί άνθρωποι γίνονται ευτυχισμένοι κάνοντας εκδρομές και παίζοντας παιχνίδια, ενώ άλλοι χαίρονται με αγκαλίτσες και φιλάκια, με χορούς και με τραγούδια. Υπάρχουν αρκετοί που τους αρέσουν τα ωραία αντικείμενα. Όλα αυτά είναι σούπερ. Ωστόσο, αν πάρω παράδειγμα τον εαυτό μου, τίποτα δεν μου αρέσει περισσότερο από το να διαβάζω βιβλία. Όχι επειδή είμαι σπασίκλας και φύτουλας και όλ’ αυτά, αν και μπορείς να το πεις κι αυτό. Τα βιβλία είναι σαν ταξίδια και σαν παιχνίδια: διαβάζοντας πετάμε με μεγάλες φτερούγες σε τόπους μακρινούς, εξερευνάμε τις ζωές άλλων ανθρώπων, νιώθουμε αγαπούλες, συγκινήσεις· μέσα στις σελίδες βρίσκουμε εμπειρίες που μοιάζουν με τις δικές μας, ή, ακόμα καλύτερα, δεν μοιάζουν με τις δικές μας - είναι πιο καταπληκτικές! Θυμάμαι πως όταν διάβασα την ιστορία του Ροβινσώνα Κρούσου ένιωσα ανακούφιση: αν ναυαγούσα σε έρημο νησί, όχι μόνο θα επιζούσα αλλά θα περνούσα τέλεια. Τα βιβλία καθησύχασαν τους φόβους μου: κατάλαβα ότι η ζωή είναι μια περιπέτεια κι ότι ποτέ δεν θα βαδίσω μόνη – τα βιβλία θα με συνοδεύουν σαν ζωντανά πλάσματα, θα με παρηγορούν και θα χαϊδεύουν την ψυχή μου. Τώρα που σας γράφω, θυμάμαι ότι συχνά η ψυχή μου ήταν ταραγμένη: είχα ένα σωρό προβλήματα στο σχολείο και στο σπίτι· ένιωθα αγωνία και, μια νύχτα, νομίζω πως είδα φάντασμα.

    Όμως, θυμάμαι επίσης πως, όταν ήμουν παιδί σαν εσάς, η καλύτερη ώρα της μέρας ήταν όταν διάβαζα τα βιβλία που τότε ονομάζαμε «εξωσχολικά». Τα εξωσχολικά ήταν πιο αστεία και πιο συγκινητικά από τα σχολικά, πράγμα φυσικό εφόσον το βιβλίο της γραμματικής δεν είναι αστείο και συγκινητικό. Ωστόσο, αν είμαστε τυχεροί κι έχουμε συμπαθητικούς και γλυκούληδες δασκάλους, η γραμματική, η αριθμητική, η ιστορία, η φυσική είναι κι αυτές σχεδόν αριστούργημα.

    Επιστρέφω όμως στα μυθιστορήματα, στα διηγήματα, στους μύθους. Η χαρά της ανάγνωσης ήταν, κάπου κάπου, στενοχώρια. Τι παράξενο ε; Μερικές φορές, οι ιστορίες ήταν λυπητερές, στα παραμύθια οι ήρωες περνούσαν τα πάνδεινα: ένα κοριτσάκι που πουλούσε σπίρτα πάγωσε μέσα στο χιόνι, ένα αγοράκι χάθηκε στο άγριο δάσος... Παρότι έκλαιγα γοερά, ήμουν ευχαριστημένη: ένιωθα «κάτι». Θέλω να πω, δεν μπορούμε να χαμογελάμε διαρκώς: οι άνθρωποι γίνονται σοφότεροι νιώθοντας, κάπου κάπου, λύπη, οίκτο, αγανάκτηση. Κυρίως όμως, γίνονται εκστατικά ευτυχισμένοι: δοκιμάστε να ζήσετε τη ζωή του αναγνώστη και θα με θυμηθείτε.

    ΣΩΤΗ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ


    Η Δήμητρα Μηλ. διαβάζει και σας προτείνει....ψάξε στην ομώνυμη ετικέτα παραπάνω στα ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ....

    Η Δήμητρα Μηλ. διαβάζει και σας προτείνει....ψάξε στην ομώνυμη ετικέτα παραπάνω στα ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ....

    ΕΚΕΒΙ

    ΕΚΕΒΙ
    Εθνικό Κέντρο Βιβλίου

    Cute Finding NemoCute Finding Nemo

    ΓΙΩΡΓΟΣ ΘΕΟΤΟΚΑΣ

    ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΛΒΟΣ


    Κ. ΚΑΒΑΦΗΣ

    ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ

    ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ

    ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ

    ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ

    Ν. ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ

    ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ

    Μ.ΚΑΡΑΓΑΤΣΗΣ

    ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΒΡΕΤΤΑΚΟΣ

    ΝΙΚΟΣ ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΣ

    ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ

    ΙΩΑΝΝΑ ΚΑΡΥΣΤΙΑΝΗ

    ΜΑΡΩ ΔΟΥΚΑ

    ΒΙΒΛΙΟΠΡΟΤΑΣΕΙΣ...από τον Skipper

    ΒΙΒΛΙΟΠΡΟΤΑΣΕΙΣ...από τον Skipper
    τα 10 πιο αγαπημένα μου βιβλία που με ταξίδεψαν.....

    να μην ξεχάσω να δανειστώ και να διαβάσω...

    • Ο Θεός των μικρών πραγμάτων, Arundhati Roy
    • Δυο φορές Έλληνας, Μένης Κουμανταρέας
    • Οδυσσέας, James Joyce
    • O μύθος του Σίσσυφου, Αλμπέρ Καμύ
    • Μεγάλες προσδοκίες
    • Ο θεός των μικρών πραγμάτων
    • Ο έρωτας στα χρόνια της χολέρας, Γκαμπριέλ Γκαρσία Μαρκές
    • Μικρά Αγγλία, Καρυστιάνη
    • Σιντάρτα, Έρμαν Έσσε
    • Έρως, θέρος, πόλεμος, Ευγενία Φακίνου
    • Το μονόγραμμα, Οδυσσέας Ελύτης
    • Τα ρω του έρωτα, ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ
    • 100 χρόνια μοναξιάς, Γκαμπριέλ Γκαρσία Μαρκές
    • Ο Αλχημιστής, Π. Κοέλο
    • Το όνομα του ρόδου, Ουμπέρτο Έκο
    • Ο κόσμος της σοφίας, Γκάαρντερ


    Η γιορτή των ερωτευμένων πλησιάζει. Διαβάστε τα ερωτικά ποιήματα στην Ετικέτα "ΈΡΩΤΑΣ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ" και ψηφίστε το ερωτικό ποίημα που σας άρεσε περισσότερο(μπορείτε να επιλέξετε 1 ποιητή ή και περισσότερους)


    ΣΟΦΟΚΛΗΣ

    Ἔρως ἀνίκατε μάχαν, Ἔρως, ὃς ἐν κτήμασι πίπτεις, ὃς ἐν μαλακαῖς παρειαῖς νεάνιδος ἐννυχεύεις, φοιτᾷς δ’ ὑπερπόντιος ἐν τ’ ἀγρονόμοις αὐλαῖς· καὶ σ’ οὔτ’ ἀθανάτων φύξιμος οὐδεὶς οὔθ’ ἀμερίων σὲ γ’ ἀνθρώπων. Ὁ δ’ ἔχων μέμηνεν.

    Ρ. Μ. ΡΙΛΚΕ

    Βγάλε τα μάτια μου: μπορώ να σε δω
    Κλείσε τ’ αυτιά μου: μπορώ να σε γρικήσω
    Και χωρίς πόδια μπορώ σ’ εσε να ρθω ,
    Και δίχως στόμα μπορώ να σ’ εξορκίσω.
    Σπάσε τα μπράτσα μου: θα σε κρατά η καρδιά μου
    Πνίξε μου την καρδιά, μα το μυαλό μου θα χτυπά.
    Κι αν ρίξεις στο μυαλό μου τη φωτιά,

    Θα σε κρατώ μες το αίμα μου κλεισμένον.


    ΤΑΣΟΣ ΛΕΙΒΑΔΙΤΗΣ

    … για να γεννηθείς εσύ,
    κι εγώ για να σε συναντήσω
    γι’ αυτό έγινε ο κόσμος…




    ΣΟΦΟΚΛΗΣ, Αντιγόνη, στ.523

    " Οὔτοι συνέχθειν, ἀλλὰ συμφιλεῖν ἔφυν. "

    "Δε γεννήθηκα να μοιράζομαι το μίσος αλλά την αγάπη"